Jak skutecznie przyswajać wiedzę chemiczną?

jarmoluk / Pixabay

Chemia w szkole często bywa dla uczniów jednym z trudniejszych przedmiotów, z którymi miewają ogromne kłopoty. Nauka wiedzy chemicznej nie należy do najprostszych, jednak może być bardzo przyjemna i efektywna, jeśli tylko zyska się świadomość jak to robić. Takie zagadnienia jak wartość elektroujemności danego pierwiastka, jego masa cząsteczkowa lub nawet dokładnie ilu wartościowy jest potas nie są wiedzą, którą należy przyswoić na pamięć i recytować w każdej chwili. Wszystkie te informacje zawarte są w układzie okresowym. Dlatego też naukę zagadnień chemicznych zawsze należy rozpoczynać od dokładnego zrozumienia układu okresowego. Układy okresowe najczęściej dołączone są do podręczników chemicznych i dzięki temu zarówno podczas lekcji szkolnych, jak i na samych sprawdzianach, można z nich korzystać. Dobra znajomość okładu okresowego i umiejętność korzystania z informacji w nim zawartych, jest podstawą zrozumienia i poprawnego wykonywania zadań chemicznych.

Wiedza teoretyczna oraz wiedza praktyczna

Nauka zagadnień chemicznych na pamięć raczej mija się z celem i nie jest zbyt wartościowa. Choć niektórych elementów rzeczywiście warto się nauczyć, to zdecydowanie najważniejsza jest umiejętność praktycznego poznania zagadnień chemicznych. Wiedza praktyczna pozwala wykonać wiele zadań lub równań, z których powstają nowe związki chemiczne. Umiejętność odczytania z układu okresowego ile wartościowy jest potas pozwala poradzić sobie ze skomplikowanym równaniem, w wyniku którego powstanie nowy związek chemiczny zawierający ten pierwiastek. Zapamiętanie wszystkich właściwości chemicznych poszczególnych pierwiastków nie jest możliwe, dlatego jeśli zdobędzie się praktyczną wiedzę jak odczytywać to wszystko z dostępnych materiałów, chemia przestanie być trudna, skomplikowana i niemożliwa do zrozumienia. Ogromne znaczenie ma także dobry nauczyciel, dla którego wytłumaczenie trudnych zagadnień nie jest problematyczne, a uczniowie rozumieją jego tok myślenia oraz przekazywania tej wiedzy.