Założenie firmy a następnie jej rozwijanie to naturalna kolej rzeczy, jaka spotykana jest u wielu biznesmenów. Jednak prowadząc przez lata biznes, zdobywając kolejne kontrakty, zlecenia i klientów niektórzy właściciele nie do końca mają orientację, ile ich firma jest warta. Często pytanie takie pojawia się dopiero wtedy, gdy ktoś złoży propozycję kupna firmy. Wielu właścicieli odmówi, gdyż będzie chciała dalej prowadzić swój biznes, ale część na pewno się nad taką propozycją zastanowi. Jednak w takim momencie przedsiębiorca powinien dokładnie wiedzieć, ile tak naprawdę jego firma jest warta, bo inaczej może sporo na takiej transakcji stracić. Dlatego też w takich przypadkach konieczna będzie profesjonalna wycena firmy, przeprowadzona przez niezależnych audytorów. Dopiero po przeprowadzeniu takiej wyceny przedsiębiorca będzie mógł się dokładnie zastanowić i przemyśleć, czy firmę opłaca mu się sprzedawać, czy sprzeda jedynie część udziałów, czy zostawi ją jednak i dalej będzie swój biznes prowadził.
Jak z reguły bywa w takich sytuacjach, wycena udziałów może być dokonywana w bardzo różny sposób i różnymi metodami. Najważniejszy jest cel, jaki przyświeca takiej wycenie. Zupełnie inaczej firma będzie wyceniana, gdy w grę będzie chodzić jej sprzedaż, znalezienie inwestora lub wejście na giełdę, a inaczej do celów księgowo-podatkowych. Dlatego też dopiero po określeniu celu firma audytorska może przystąpić do działania. Ważna jest również metoda wyceny, gdyż jest ich wiele, a odpowiednią wybiera się również mając na uwadze to, do czego wycena będzie potrzebna. Najbardziej popularne są trzy metody wycen, czyli majątkowa, porównawcza i dochodowa. Metoda porównawcza bazuje na firmach o podobnym profilu i wielkości, na podstawie ich wyników finansowych i kondycji szacuje się, ile może być warta wyceniana firma. Metoda dochodowa w wielkim skrócie polega na tym, że do szacowania wartości należy wziąć pod uwagę przyszłe przychody, zaś metoda majątkowa to po prostu wycena majątku firmy, pomniejszonego o wszelakie zobowiązania.